نخستین جشنواره تقدیر از برندهای برتر استان در رشت برگزار شد
جمعه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۵، ۰۹:۴۲ ب.ظ
در مراسمی با حضور رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان و جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی و مدیران واحدهای تولیدی،نخستین جشنواره برند برتر در سالن اجتماعات بانک ملی استان گیلان برگزار شد.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان در این جشنواره با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو اظهار داشت: بحث برند یا نام و نشان تجاری, موضوع جدیدی است که در کشور ما شکل گرفته و شایسته است تا استان گیلان به عنوان استان پیشتاز در بخش های مختلف تولید، صنعت و تجارت، در این زمینه نیز پیشرفت قابل توجهی داشته باشد.
علی منتظری حضور نمایندگی مرکز آموزش بازرگانی در استان را فرصتی مغتنم در حوزه برندسازی تولیدات و کالاهای داخلی استان عنوان کرد و گفت: در راستای سیاست های دولت و اقتصاد مقاومتی همه برنامه هایی که در کشور در حوزه تولید و تجارت شکل می گیرد بر پایه سیاست های اقتصاد مقاومتی است و ما موظفیم تا تمامی فعالیت های خود را بر پایه اقتصاد مقاومتی منطبق کنیم.
وی با اشاره به وجود برنامه های کوتاه مدت, میان مدت و بلند مدت در بحث برندینگ افزود: تکیه بر فعالیت های مردمی, تکیه بر اقتصاد دانش بنیان و استفاده از ظرفیت های داخلی کشور و قدردانی از واحدهایی که توانستند در زمان تحریم علاوه بر گذر از مشکلات، رشد و نمو کنند، از جمله برنامه های بلند مدت مبحث برندینگ است.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان خاطر نشان کرد: اقتصاد مقاومتی زمانی موفق خواهد شد که با تکیه بر مردم جایگاه خود را پیدا کند و خوشبختانه امروز بنابر سیاست اصل 44 قانون اساسی اکثر فعالیت های ما با تکیه بر مردم و بخش خصوصی در حال اجراست.
دکتر منتظری با اشاره به شناسایی بیش از 50 واحد صنعتی دانش بنیان یادآور شد: در آینده 150 مورد دیگر شناسایی خواهد شد.
این مسئول پایه های اقتصاد مقاومتی را در دوری از سیاست وابستگی به نفت دانست و گفت: ما باید خود را از وابستگی به نفت خلاص کنیم، از این رو شایسته است در تبیین بحث های اقتصاد مقاومتی این مباحث را در قالب علوم دانشگاهی و آکادمیک لحاظ نماییم.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت گیلان سیاست های کوتاه مدت برندینگ را تکیه بر تولید داخلی و حمایت از مصرف کالای داخلی و صنایع کوچک عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در این بخش با حمایت بانک های عامل توانستیم بهترین و بیشترین عملکرد را در این حوزه داشته باشیم.
وی با بیان الزام به ارتقاء توان کیفی تولیدات داخلی افزود: بنابراین هر محصولی که تولید می شود باید مزیتی در زندگی مشتری داشته باشد و اگر نتوان به این نگاه جامه عمل پوشاند، مطمئنا در بحث برندسازی نیز نمی توان موفق شد.
منتظری مدیریت منابع انرژی، مدیریت مصرف در کشور و استفاده حداکثری از زمان را از دیگر برنامه های کوتاه مدت اقتصاد مقاوتی برشمرد و تصریح کرد: دولت کار خود را در تثبیت نرخ ارز آغاز کرده است لذا باید در این راستا اقدامات جدی برای جبران خلأ ایجاد شده در خصوص افزایش نرخ ارز را داشته باشیم.
وی همچنین با تاکید در ضرورت فرهنگ سازی در مصرف تولیدات و کالاهای داخلی خاطر نشان کرد: دولت با کمک رسانه ها سعی در تغییر نگاه مصرف و تکیه بر استفاده از کالاهای داخلی دارد.
وی با تاکید بر نگاه حمایتی سازمان صنعت معدن و تجارت استان در حوزه برند یادآور شد: مشتریان از ما میخواهند تا نقشی فراتر از مصرف کننده در حوزه حمایت از مصرف کنندگان داشته باشیم.
منتظری تصریح کرد: در این راستا آموزش، رکن اصلی برندسازی است لذا توجه به مقررات و قوانین سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده از سوی مدیران دستگاههای دولتی و مدیران واحدهای تولیدی امری ضروری است.
در ادامه این جشنواره رییس مرکز آموزش بازرگانی استان گیلان و دبیر اجرایی جشنواره برند برتر در گیلان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو اذعان داشت: مرکز اموزش بازرگانی به عنوان بازوی مشورتی سازمان صنعت و معدن و تجارت فعالیت خود را از بهمن 94 در گیلان آغاز کرده است.
روهام قلیچی با اشاره به پیشتازی استان گیلان در زمینه های مختلف صنعتی و تجاری یادآور شد: ارتقا جایگاه برند و نامهای ایران در اذهان عمومی، معرفی برند برتر به مصرف کنندگان و ایجاد رقابت در تولید کنندگان از اهداف این برگزاری این جشنواره است.
وی ارتقا مباحث آموزشی در جشنواره برند برتر را نقطه تمایز این جشنواره با سایر جشنواره ها دانست و خاطر نشان کرد: اگر به آموزش های HSE در جشنواره ها توجه شود شاید بتوان از حوادث غیرقابل جبرانی چون حادثه پلاسکو جلوگیری کرد.
در ادامه این جشنواره معاون صندوق کارآفرینی استان گیلان با گرامیداشت ایام ا... دهه فجر در سخنانی اظهار داشت: وقتی کالایی تولید می شود با ثبت برند خود را به اوج میرساند، بنابراین نگهداشت و گسترش برند کار سختی است.
پور واجد اذعان داشت: صندوق کارافرینی امید از سال 93 فعالیت جدید خود را در بحث حمایت از برندهای داخلی آغاز نموده است.
وی با اشاره به اینکه صندوق کارآفرینی حلقه واسط بحث اشتغال و ارتقا برند است تصریح کرد: این صندوق با انعقاد تفاهم نامه و ارائه تسهیلات با کمترین کارمزد در راستای ایجاد اشتغال پایدار و حفظ و نشر برندهای داخلی گام برمی دارد.
وی افزود: امید است در آینده نزدیک شاهد معرفی برندهای گیلان به عنوان برند برتر در داخل و خارج از کشور باشیم.
گفتنی است در ادامه برگزاری این جشنواره دکتر نقشینه و دکتر حاجی بابایی سخنرانان بعدی این همایش بودند و به بیان اهمیت برندسازی و جایگاه برند پرداختند و سپس مهندس سید عباس موسوی ره پیما مدیرعامل گروه صنعتی فومن شیمی به بیان تلاش های خود در راستای ارتقا صنعت گیلان پرداخت.
شایان ذکر است در ادامه این جشنواره با پرده برداری از یادبود تصویر موسوی ره پیما، شمایل ویژه جشنواره برند برتر به مهندس سیدعباس موسوی ره پیما پیشکسوت صنعت استان اعطاء و در پایان این جشنواره از 27 واحد برتر در حوزه های مختلف صنعت، بانک، بیمه، فرش دستباف، فروشگاه های بزرگ و ... تقدیر شد.