آموزشگاه فنی و حرفه ای پنج پر

برگزار کننده دوره های آموزشی قالی باقی و گلیم بافی

برگزار کننده دوره های آموزشی قالی باقی و گلیم بافی

آموزشگاه فنی و حرفه ای پنج پر

آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای پنج پر از سال 1390شروع به فعالیت نمود و از سال 1392 با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای استان گیلان به فعالیت خود ادامه داده است .
این آموزشگاه با هدف آموزش صنایع دستی اصیل ایرانی به صورت علمی به صورتی که حرفه آموزان پس از اتمام دوره بتوانند از مهارت خود برای اشتغال استفاده نمایند . علاوه بر این هنر های آموزشی این آموزشگاه می تواند هدیه ای گران قیمت برای همه آنهایی باشد که از ذوق هنری ایرانی برخوردار می باشند

در حال حاضر دروه های فنی و حرفه ای به شرح ذیل در اموزشگاه درحال برگزاری می باشد .

قالی باف درجه 2
قالی باف درجه 1
گلیم باف درجه 2
گلیم باف درجه 1
قالی باف تابلوئی
طراحی نقشه فرش
گبه باف
رنگرزی الیاف

از اهداف دیگر این آموزشگاه ارائه خدمات فنی مناسب در زمینه قالی بافی می باشد.

انجام کلیه امور مربوط به فرش نظیر چله کشی- پایین کشی- پرداخت و... در این مرکز انجام میگیرد.

طرح های مختلف و متنوع نخ و نقشه های سنتی و کامپیوتری و ابزار های قالی بافی جهت فروش در این مرکز موجود است .

برای آگاهی از هزینه و زمان و مدارک دوره ها به دوره های آموزشی مراجعه نمایید

__________________________
کانال رسمی فرش ایران
کانال تلگرام فرش ایران
کانال رسمی فرش ایران
__________________________
آخرین نظرات
  • ۱۷ آبان ۹۶، ۱۱:۲۰ - baby-center.ir
    عالی

لچک و ترنج

سه شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۳، ۰۱:۱۱ ب.ظ

در بیشتر فرش‌های ایران نقش لچک و ترنج دیده می‌شود. به طور معمول نقش ترنج در وسط فرش قرار دارد و شکل آن ممکن است دایره، بیضی، لوزی و یا چند پره باشد. اندازه ترنج در فرش‌های نقاط مختلف تغییر می‌کند به عنوان مثال در قالیچه‌ها و قالی‌های بافت اصفهان، کاشان، نائین و آباده ابعاد آن کوچک و در فرش‌های تبریز، هریس و مشهد تا حددی بزرگ تر است. در برخی از طرح‌های ترنج دار به جای ترنج واحد میانی دو تا سه ترنج کوچک در امتداد یک خط عمودی بیشتر در شکل‌های ه ندس و گاهی چندین ترنج در متن فرش با فاصله‌های منظم دیده می‌شود (نمونه فرش چند ترنجی چلسی)
در بالا و پایین ترنج میانی بیشتر دو سر ترنج بافته می‌شوند که در اصطلاح طراحان، شمشه و یا کلاله نامیده می‌شوند. گاهی ممکن است این کلاله‌ها به تعداد زیاد تمامی محیط ترنج را در بر گیرند. از آنجایی که برخی از این شمشه‌ها شکل خربزه را تداعی می‌کنند در اصطلاح آن را ترنج خربزه ای می‌نامند (نمونه ترنج فرش تاریخی اردبیل)، در حد فاصل ترنج در سر ترنج گاهی شکلی به نام کتبیه ترسیم می‌شود که در آن ممکن است نام اشخاصی نوشته شود.
به یک چهارم نقش ترنج میانی و یا شکلی مشابه و یا اکثراً متفاوت با آن در چهار گوشه متن فرش در اصطلاح قالی باف‌ها لچک می‌گویند و اگر این لچک‌ها توأم با ترنج باشند طرح را لچک و ترنج می‌نامند.
هرگاه چند ترنج در داخل یکدیگر قرار گرفته باشند ترنج را تو د رتو و یا به عبارتی کاسه نیم کاسه می‌نامند. در صورتی که لچک‌ها با گردش اسلیمی‌ها و یا خط‌های هم بند دیگری در داخل متن فرش پیشرفت نموده و در کنار حاشیه به یکدیگر متصل شوند در اصطلاح به آن طرح سلسه و یا طرح طره ای می‌گویند.(مانند برخی از فرش‌های مشهد و اصفهان).

بر گرفته از کتاب افسانه جاویدان فرش ایران انتشارتفرهنگسرای میر دشتی 1389 صص 57-58

0 لچک و ترنج

۹۳/۰۹/۲۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی