آموزشگاه فنی و حرفه ای پنج پر

برگزار کننده دوره های آموزشی قالی باقی و گلیم بافی

برگزار کننده دوره های آموزشی قالی باقی و گلیم بافی

آموزشگاه فنی و حرفه ای پنج پر

آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای پنج پر از سال 1390شروع به فعالیت نمود و از سال 1392 با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای استان گیلان به فعالیت خود ادامه داده است .
این آموزشگاه با هدف آموزش صنایع دستی اصیل ایرانی به صورت علمی به صورتی که حرفه آموزان پس از اتمام دوره بتوانند از مهارت خود برای اشتغال استفاده نمایند . علاوه بر این هنر های آموزشی این آموزشگاه می تواند هدیه ای گران قیمت برای همه آنهایی باشد که از ذوق هنری ایرانی برخوردار می باشند

در حال حاضر دروه های فنی و حرفه ای به شرح ذیل در اموزشگاه درحال برگزاری می باشد .

قالی باف درجه 2
قالی باف درجه 1
گلیم باف درجه 2
گلیم باف درجه 1
قالی باف تابلوئی
طراحی نقشه فرش
گبه باف
رنگرزی الیاف

از اهداف دیگر این آموزشگاه ارائه خدمات فنی مناسب در زمینه قالی بافی می باشد.

انجام کلیه امور مربوط به فرش نظیر چله کشی- پایین کشی- پرداخت و... در این مرکز انجام میگیرد.

طرح های مختلف و متنوع نخ و نقشه های سنتی و کامپیوتری و ابزار های قالی بافی جهت فروش در این مرکز موجود است .

برای آگاهی از هزینه و زمان و مدارک دوره ها به دوره های آموزشی مراجعه نمایید

__________________________
کانال رسمی فرش ایران
کانال تلگرام فرش ایران
کانال رسمی فرش ایران
__________________________
اینستاگرام آموزشگاه پنج پر
اینستا گرام آموزشگاه
اینستاگرام آموزشگاه پنج پر
آخرین نظرات

عملیات تکمیلی

چهارشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۱:۳۹ ب.ظ

همه چیز در مورد عملیات پایان فرش:

 

بافت فرش دستبافت  مراحل خاص خودش را دارد. در کارگاه‌های بافت فرش دستبافت این کار باید توسط افراد حرفه‌ای انجام شود تا فرش با استانداردهای لازم از روی دار قالی پایین بیاید. در این مطلب در مورد مراحل این کار  توضیخ خواهیم داد:.

قبل از جدا کردن فرش از دار قالی باید چه کرد:


بعد از اینکه بافت فرش کاملا تکمیل شد،‌ نوبت به مراحل آخر کار می‌رسد. این مراحل را به ترتیب خواهیم گفت.

گلیم زنی

در هنگام شروع بافت فرش،چند رج با نخ چله (کرباس)و یا پود(سوف) زده می شود،که به آن گلیم زنی گفته می شود .همین کار بعد بافت در پایان کار انجام می شود تا نخ های ریشه در امان باشند ،گلیم زنی گفته می شود .

زنجیره زنی

بعد از اتمام گلیم زنی با استفاده از نخ چله ، در آخرین رج گلیم زنی، زنجیره می‎زنند. به این ترتیب نخ‌های گلیم زنی محکم شده و شکافته نمی‌شوند.

جدا کردن فرش از دار قالی

بعد از گلیم زنی و زنجیره زنی باید فرش را از دار قالی جدا کرد. ابتدا با کمک آچارهای مخصوص، پیچ و مهره‌های دار قالی را شل می‌کنند تا فرش کمی آزادتر شود.

بریدن نخ‌های چله

از فاصله ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متری از زنجیره‌ها، یک خط مستقیم رسم می‌کنند و سپس با یک قیچی تیز به آرامی شروع به بریدن ریشه‌ها می‌کنند. بریدن ریشه‌ها از یک سمت فرش شروع می‌شود.این کار باید با حوصله و به آرامی انجام شود.

گره زدن ریشه‌ها

وقتی فرش کاملا از دار جدا شد، آن را روی زمین پهن می‌کنند و ریشه‌ها را گره می‌زنند. برای این کار از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. گره‌های مارپیچ، حصیری، مشبک و مدل‌های دیگری را برای بستن انتهای ریشه استفاده می‌کنند.

تمیز کردن فرش:

این کار به خصوص برای فرش‌های بزرگ که بافت آن‌ها مدت طولانی زمان می‌برد لازم است. فرش را روی زمین پهن کرده و گرد و غبار آن را می‌گیرند. حتی گاهی ممکن است مجبور به شستن فرش شوند.

پرداخت:

آخرین مرحله از عملیات پایان فرش پرداخت است. پرداخت فرش را باید مهمترین بخش پایانی کار دانست. فرش‌های دستبافت ممکن است گاهی پرزهای اضافی یا ریشه‌های بلند و کوتاه‌تر از حد معمول داشته باشد. به این دلیل ابتدا با شانه‌های مخصوص پرزهای فرش را مرتب می‌کنند و سپس با کمک یک قیچی خاص، این پرزها را مرتب می‌کنند. بعد از اتمام این کار، بافت فرش کاملا یک‌دست می‌شود. در مرحله بعد تمامی پرزهای اضافی روی فرش را می‌گیرند. پرداخت فرش کاری بسیار حساس است و باید توسط افراد حرفه‌ای انجام شود. به خصوص برای فرش‎های دستبافت باید به این نکته توجه کرد که احیانا خامه‌های فرش آسیب نبینند. 

   

دستگاه پرداخت قالی

۰۳/۰۲/۰۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی