آموزشگاه فنی و حرفه ای پنج پر

برگزار کننده دوره های آموزشی قالی باقی و گلیم بافی

برگزار کننده دوره های آموزشی قالی باقی و گلیم بافی

آموزشگاه فنی و حرفه ای پنج پر

آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای پنج پر از سال 1390شروع به فعالیت نمود و از سال 1392 با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای استان گیلان به فعالیت خود ادامه داده است .
این آموزشگاه با هدف آموزش صنایع دستی اصیل ایرانی به صورت علمی به صورتی که حرفه آموزان پس از اتمام دوره بتوانند از مهارت خود برای اشتغال استفاده نمایند . علاوه بر این هنر های آموزشی این آموزشگاه می تواند هدیه ای گران قیمت برای همه آنهایی باشد که از ذوق هنری ایرانی برخوردار می باشند

در حال حاضر دروه های فنی و حرفه ای به شرح ذیل در اموزشگاه درحال برگزاری می باشد .

قالی باف درجه 2
قالی باف درجه 1
گلیم باف درجه 2
گلیم باف درجه 1
قالی باف تابلوئی
طراحی نقشه فرش
گبه باف
رنگرزی الیاف

از اهداف دیگر این آموزشگاه ارائه خدمات فنی مناسب در زمینه قالی بافی می باشد.

انجام کلیه امور مربوط به فرش نظیر چله کشی- پایین کشی- پرداخت و... در این مرکز انجام میگیرد.

طرح های مختلف و متنوع نخ و نقشه های سنتی و کامپیوتری و ابزار های قالی بافی جهت فروش در این مرکز موجود است .

برای آگاهی از هزینه و زمان و مدارک دوره ها به دوره های آموزشی مراجعه نمایید

__________________________
کانال رسمی فرش ایران
کانال تلگرام فرش ایران
کانال رسمی فرش ایران
__________________________
اینستاگرام آموزشگاه پنج پر
اینستا گرام آموزشگاه
اینستاگرام آموزشگاه پنج پر
آخرین نظرات

صنایع دستی گیلان میراثی بجا مانده از هنر دست اهالی سرزمین گیل و دیلم از گذشته های دور تا امروز است . میراثی که ریشه در تاریخ، فرهنگ، تمدن و آداب و رسوم اقوام مختلف این سرزمین دارد، این هنر براساس آمارها سالانه بطور میانگین حدود 5 میلیارد تومان گردش مالی برای بازار صنایع دستی گیلان به ارمغان می آورد.
    فوایدی همچون معرفی وانتقال فرهنگ و آداب و رسوم، کارآفرینی، ایجاد شغل جانبی و افزایش درآمد خانوارهای روستایی، ایجاد جذابیت برای گردشگران،توسعه صنعت توریسم و همچنین افزایش صادرات، مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان را بر آن داشته است تا برای زنده نگه داشتن و توسعه صنایع دستی این استان گام هایی محکم تر از گذشته بر دارند.
    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان می گوید: 90 گونه از 300 نوع صنایع دستی کشور حاصل ذوق، هنر و خلاقیت هنرمندان گیلانی است .
    آقای علیزاده می افزاید: برای احیای 15 رشته صنایع دستی منسوخ شده گیلان و توسعه 5 رشته دیگر که رو به فراموشی می رود، طی مکاتباتی با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، 50 میلیون تومان اعتبار درخواست کرده ایم که پیش بینی می شود تا پایان سال تخصیص یابد.
    وی اضافه می کند: سفالگری، بامبو، رشتی دوزی، چادرشب، خراطی، شال، گلیم و جاجیم، مروار، حصیر، نازک کاری، چوب تراشی، سِراجی سنتی(کار روی چرم) وصندوق سازی از مهم ترین صنایع دستی گیلان است .
    آقای علیزاده، حفظ این میراث ماندگار را درگرو رونق بازار صنایع دستی می داند و می افزاید: گیلان یک بازارچه صنایع دستی دارد و امسال برای تکمیل 2 بازارچه صنایع دستی دیگر در بندرانزلی و صومعه سرا 100 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی اختصاص یافته است.
    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ادامه می دهد : برای احیای صنایع دستی گیلان دست کم به حدود 2 میلیارد تومان نیاز است که این امر مستلزم افزایش اعتبارات کشوری و استانی است.
    معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان هم می گوید: این اداره کل برای حفظ و احیای صنایع دستی، علاوه بر تلاشهایی که برای افزایش سهم اعتباری این حوزه انجام داده ، تولید مواد اولیه، اعطای تسهیلات به هنرمندان، برگزاری دوره های آموزشی رایگان و برپایی نمایشگاه و بازارچه های صنایع دستی، فراهم کردن زمینه های ورود صنایع دستی گیلان به بازارهای جهانی، بیمه هنرمندان و معرفی کاربردهای صنایع دستی به مردم وگردشگران را هم در دستور کار قرار داده است .
    آقای شاه محمدی می افزاید: با کمک بخش خصوصی توانستیم بطور آزمایشی تولید درخت بید (ماده اولیه مروار بافی) را در لوشان با موفقیت به سرانجام برسانیم.
    وی نیاز سالانه ماده اولیه مرواربافی در گیلان را 500 تن بیان و اضافه می کند: 500 هکتار از زمینهای لوشان قابلیت کشت درخت بید را دارد که با کشت این گونه درختی، علاوه بر تولید بطور میانگین 400 تن ماده اولیه مروار بافی معادل 80 درصد نیاز سالانه ، قیمت تمام شده این مواد اولیه با حذف هزینه های حمل و نقل تا حدود 40 درصد کاهش می یابد.
    خانم قاسمی کارشناس صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان هم با اشاره به برگزاری دوره های مختلف برای به روز کردن، کاربردی شدن و بازاریابی صنایع دستی گیلان می گوید: این اداره کل برای ایجاد کارگاه و افزایش تولیدات صنایع دستی به هنرمندان آموزش دیده ، تسهیلات 30 تا 50 میلیون تومانی اعطا می کند.
    وی می افزاید: با شناسایی و دعوت از سه نفر از هنرمندان صنایع دستی منسوخ شده گیلان، اکنون دوره های آموزشی رایگان رشته های رنگرزی، ابریشم کشی و چموش دوزی را برای 50 نفر از علاقه مندان برگزار کرده و بنا داریم با افزایش تعداد هنرمندان، این میراث را به مجموعه صنایع دستی گیلان بازگردانیم .
    این کارشناس صنایع دستی اضافه می کند: سالانه 16 نمایشگاه دراین زمینه برگزار می شود و تا خرداد سال آینده هم کتاب صنایع دستی گیلان در دفترچه هایی به زبان فارسی و انگلیسی برای معرفی و شناساندن کاربرد صنایع دستی گیلان به مردم وگردشگران منتشر خواهد شد.
    خانم قاسمی می افزاید: برای حمایت بیشتر از هنرمندان صنایع دستی 5 هزار نفر از 16 هزار هنرمند شناسایی شده گیلان تاکنون بیمه شده اند.
    آقای اصغریان معاون برنامه ریزی استاندار و دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان هم می گوید: افزایش سهم اعتبارات صنایع دستی مستلزم ارائه طرح و برنامه ویژه از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بررسی آن در این شوراست اما تاکنون طرح و برنامه ای دراین باره از سوی این نهاد ارائه نشده است .
    آقای کوچکی نژاد یکی از نمایندگان رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش حدود 28 درصدی اعتبارات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال 94 می گوید: مجلس در فرآیند بررسی بودجه سال 94 این حوزه 10پیشنهاد از جمله توسعه و رونق صنایع دستی با محور ایجاد بازارچه ها و موزه های تخصصی صنایع دستی ارائه کرده است که بزودی برای بررسی وارد کمیسیون تلفیق می شود.
    این عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی می افزاید: صنایع دستی ریشه در آداب و رسوم و فرهنگ هر منطقه دارد و پشتوانه ای برای ایجاد اشتغال است و مراکز آموزشی ازجمله دانشگاها، باید روشهای آموزشی خود را به سمت بومی گرایی هدایت کنند و صنایع دستی را در فهرست رشته های تحصیلی و دوره های آموزشی خود قرار دهند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی