آموزشگاه فنی و حرفه ای پنج پر

برگزار کننده دوره های آموزشی قالی باقی و گلیم بافی

برگزار کننده دوره های آموزشی قالی باقی و گلیم بافی

آموزشگاه فنی و حرفه ای پنج پر

آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای پنج پر از سال 1390شروع به فعالیت نمود و از سال 1392 با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای استان گیلان به فعالیت خود ادامه داده است .
این آموزشگاه با هدف آموزش صنایع دستی اصیل ایرانی به صورت علمی به صورتی که حرفه آموزان پس از اتمام دوره بتوانند از مهارت خود برای اشتغال استفاده نمایند . علاوه بر این هنر های آموزشی این آموزشگاه می تواند هدیه ای گران قیمت برای همه آنهایی باشد که از ذوق هنری ایرانی برخوردار می باشند

در حال حاضر دروه های فنی و حرفه ای به شرح ذیل در اموزشگاه درحال برگزاری می باشد .

قالی باف درجه 2
قالی باف درجه 1
گلیم باف درجه 2
گلیم باف درجه 1
قالی باف تابلوئی
طراحی نقشه فرش
گبه باف
رنگرزی الیاف

از اهداف دیگر این آموزشگاه ارائه خدمات فنی مناسب در زمینه قالی بافی می باشد.

انجام کلیه امور مربوط به فرش نظیر چله کشی- پایین کشی- پرداخت و... در این مرکز انجام میگیرد.

طرح های مختلف و متنوع نخ و نقشه های سنتی و کامپیوتری و ابزار های قالی بافی جهت فروش در این مرکز موجود است .

برای آگاهی از هزینه و زمان و مدارک دوره ها به دوره های آموزشی مراجعه نمایید

__________________________
کانال رسمی فرش ایران
کانال تلگرام فرش ایران
کانال رسمی فرش ایران
__________________________
اینستاگرام آموزشگاه پنج پر
اینستا گرام آموزشگاه
اینستاگرام آموزشگاه پنج پر
آخرین نظرات

بررسی نحوه رنگرزی در مناطق مختلف ایران

جمعه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۵، ۱۲:۲۷ ب.ظ

رنگرزی 1

فارس

استان فارس یکی از مراکزی است که رنگرزی گیاهی در آن رواج فراوان دارد لذا طراوت و شفافیت رنگ و تنوع غنای رنگ آمیزی فرش‌های این استان بیش از هر عامل دیگری در شهرت جهانی دست بافته های قشقایی مؤثر است این استان دیرتر از سایر مراکز ایران مورد هجوم رنگ‌های شیمیایی قرار گرفت.توانایی زنان قشقایی در احساس رنگ‌ها و رنگ آمیزی گاه چنان باور نکردنی است که به اعجاز می‌ماند. هم از نظر فراوانی رنگ و ریزه کاری‌های رنگ آمیزی و هم از لحاظ پختگی و گیرایی و چشم‌نوازی و هم از نظر هماهنگی پرجاذبه و افسون کننده‌ای که جریان وقفه ناپذیر رنگ‌ها را پدیدار می‌کند.

آذربایجان

در بیشتر شهرها و روستاهای آذربایجان اصالت کارهای قدیمی حفظ شده و رنگ‌های طبیعی هنوز جای خود را به رنگ‌های شیمیایی نداده است. خامه‌های پشم بیشتر در دسترس است و پشم آن توسط عشایر ایل شاهسون تهیه می‌شود. هر چند که صرف نظر از کارگاه‌های شرکت فرش در تبریز سایر کارگاه‌ها بیشتر رنگ‌های شیمیایی استفاده می‌کنند. 

مشهد

امروز صرف نظر از چند کارگاه در شهر و کارگاه‌های کوچک در روستاها اکثر قالی‌ها را با پست‌ترین انواع رنگ‌های اسیدی و بازیک رنگ می‌کنند و در نتیجه روز به روز از بازار این فرش‌ها کاسته می‌شود و تنها در کارگاه‌های شرکت فرش، کم و بیش رنگ‌های طبیعی استفاده می شود.

کاشمر

قالی این شهر عمدتاً نامرغوب و رنگ‌های به کار رفته در آن از نوع رنگ‌های بی‌ثبات است. به نظر می‌رسد که رنگرزی گیاهی در این منطقه رونق چندانی ندارد و تخصص لازم هم وجود ندارد. 

توس و نیشابور

در این نواحی رنگ‌ها بیشتر شیمیایی تند و نوع پشم نیز پست‌تر از سایر قالی‌های خراسان است.

قائنات

در ناحیه درخش قالی‌بافی وجود دارد که متأسفانه از رنگ‌های شیمیایی استفاده می‌کنند و در ایل بهلوری نوعی قالیچه و قالی نظیر قالیچه‌های ترکمنی می‌بافند. ولی با وجود زیبایی ظاهری کار از مواد رنگی شیمیایی استفاده می‌کنند.

اراک, بروجرد, محلات

دو شهر بزرگ بروجرد و محلات قبل از شرکت زیگلر انگلیسی که کارگاه‌های رنگرزی را در اراک و روستاهای اطراف تأسیس کرد نیز از مراکز صدور رنگ‌های گیاهی ایران به اروپا بودند ولی امروز با رونق شرکت ها و کارگاه‌های شیمیایی از رنگ‌های کم‌ثبات اسیدی و سایر رنگ‌های شیمیایی استفاده می‌شود.

اصفهان

استفاده از رنگ‌های طبیعی، کاهش قابل توجهی مخصوصاً در اصفهان پیدا کرده است و با این وصف هنوز در مناطق روستایی پاره‌ای بافندگان، رنگ‌های گیاهی را مورد استفاده قرار می‌دهند.

کاشان

با وجود نمونه‌های بی‌نظیر فرش و پارچه این شهر در عهد صفویه که خود از شاهکارهای هنر رنگرزی و نساجی است امروزه به طور عمده از رنگ‌های شیمیایی و به ندرت از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود. 

کرمان

هنرمندان قالی‌باف کرمانی در گذشته از رنگ‌های گیاهی استفاده می‌کردند ولی پس از جنگ جهانی دوم به دلیل ارزانی و فراوانی رنگ‌های بازیک و سادگی رنگرزی با آنها، تمایل به استفاده از رنگ‌های شیمیایی نشان داده‌اند و به این گونه رنگ‌های شیمیایی جای رنگ‌های گیاهی را گرفت.

یزد

قالی‌های این شهر خصوصاً نقش هراتی از اهمیت خاصی برخوردارند. در این شهر با هر دو روش سنتی و شیمیایی رنگرزی می‌شود.

ترکمن صحرا

در گذشته در بافت و رنگرزی از روش‌های سنتی و رنگ‌های گیاهی استفاده می‌شد اما با مرور زمان رنگ‌های گیاهی جای خود را به رنگ‌های شیمیایی دادند و کارگاه‌های رنگرزی سنتی تقریباً برچیده شدند.  

همدان

قالی‌بافان این منطقه اکثراً خود تولید کننده پشم بوده و بیشتر از رنگ‌های طبیعی استفاده می کنند و به همین علت دست‌بافته‌های آنان از نظر رنگ دارای درخشندگی و جلای خاصی است اما در خمسه از کلاف‌های تافته کارخانه‌ای که رنگ شیمیایی دارند استفاده می‌کنند. از این رو قالی آنها فاقد مرغوبیت سایر محصولات همدان هستند.

آماده سازی جهت رنگرزی

الیاف پشم

آماده کردن محلول رنگ در کارگاه رنگرزی

اماده کردن محلول رنگ رزی

ریختن محلول رنگ در ظرف مخصوص جهت رنگ آمیزی نخ ها در کارگاه رنگرزی

رنگرزی

شستشوی نخ آغشته به رنگ در کارگاه رنگرزی

شستن نخ رنگ شده

دستگاه خشک کن نخ رنگ شده در کارگاه رنگرزی

خشک کن

انتقال نخ ها پس از رنگ آمیزی و خشک شدن به محل مناسب

خشک کردن رنگ

نخ پس از مراحل رنگ آمیزی توسط رنگرز در ترازو وزن کشی می شود

وزن کردن

نخ های رنگ شده در کارگاه رنگرزی آماده جهت عرضه به بازار مصرف

بازار نخ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی